Köpvillkor

Kakelgallerians webshop ägs och drivs av
Kakelgallerian i Stockholm AB
VAT-nummer: SE556723128601

Köp

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Kakelgallerian.se. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

Kakelgallerian ingår ej avtal med personer som inte är myndiga.
Kakelgallerian förbehåller sig rätten att neka en order.


Priser
Priser anges alltid inklusive moms.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

Betalningar

Kortbetalning
Kakelgallerian erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med SveaWebPay. SveaWebPay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Kakelgallerian accepterar samtliga VISA- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos SveaWebpay och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Kakelgallerian. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Direktbetalning via internetbank
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Faktura

1. Allmänt
Vid betalning via faktura samarbetar Kakelgallerian med Svea Ekonomi AB.

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år.

Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga fakturor är av Kakelgallerian överlåtna till Svea Ekonomi AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta
Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum.

Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift.

Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2 % per månad.

3. Faktureringsrutin näringsidkare
Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.

Delbetalning
Vi kan även erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning som sker i samarbete med SveaWebPay. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via SMS. Skulle ansökan ej gå igenom kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.

Om du har valt att handla mot delbetalning kan du komma att bli kontaktad per telefon för att verifiera din identitet. Det är en säkerhetskontroll för att minska bedrägerier.

Svea kampanj! Köp nu och betala om 3 månader.
Genomför ditt köp nu och betala dina produkter först om tre månader, helt räntefritt.

DelbetalningRäntaUppläggningsavgiftAviseringsavgift
3 månader0%95 kr29 kr
6 månader0%195 kr29 kr
12 månader0%295 kr29 kr
24 månader9,50%295 kr29 kr

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000kr, löptid 12 månader, 0% ränta, uppläggningsavgift 295kr, aviavgift 29kr: 12,70%.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         


Läs mer om allmänna villkoren på: http://www.sveawebpay.se/kontovillkor

Återbetalningar
I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det kontokort / bankkonto som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

Frakt

Du som kund kommer att bli aviserad av transportföretaget innan leverans och du får då närmare information om leveransdag och tid. Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. Vi samarbetar f.n. med DHL.
För alla leveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

Kostnaden för frakt eller hemleverans finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns, se avsnitt nedan gällande "Leverans till öar".
Leverans till öar

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får där se till att leveransen blir mottagen och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt.
Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.


Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att innan order genomförs och godkänns, se till att leveransadressen är helt korrekt.

Våra leveranssätt

Hemleverans

Produkterna levereras under dagtid fram till porten om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgräns om du bor i villa. Du blir aviserad av transportföretaget innan leverans på det aviseringsnummer du anger vid köpet. Transportföretaget lämnar normalt en ungefärlig leveranstidpunkt på cirka 3 till 4 timmar under för- eller eftermiddagen och det kräver att en mottagare kvitterar godset. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa mindre områden i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan. 

Leverans till utlämningsställe

Vissa mindre produkter levereras till ett utlämningsställe i närheten av din utvalda leveransadress. Leveransen sker till något av DHL, Schenker eller Postnords utlämningsställen. Du får ett SMS eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom normalt 14 dagar, mer information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan. 

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till Kakelgallerian.se. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. OBS! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. Då måste förseningen vara av betydande art.

Kakelgallerian.se kompenserar ej för aviserade leveransförseningar. Boka inte hantverkare innan ni mottagit och kontrollerat varan.

Transportrisk

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står Kakelgallerian.se för. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till DHL genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Anmäl därefter skadan direkt till vår kundservice på 08-29 35 51 så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamation. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom 7 arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du öppnar och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice på 08-29 35 51 eller via mail, kundservice@kakelgallerian.se. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan skall kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas det en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.  

Delad order

Vid större beställningar kan det förekomma att det delas upp i flera leveranser. Detta sker speciellt då beställningen innehåller varor från flera tillverkare. Vid frågor om delad leverans var vänlig och kontakta vår kundservice på 08–29 35 51 eller via mail, kundservice@kakelgallerian.se.

Ej mottagen order

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har hämtats ut. Du debiteras returkostnad för samtliga outlösta paket som gått i retur.

Leveranstid

Leveranstiden kan variera beroende på säsong och val av vara. De produkter som ej är lagerförda måste beställas från fabrik och dessa produkter har oftast en längre leveranstid som i vissa fall ligger på cirka 8 till 10 veckor. I de fall leveranstiden inte motsvarar dina förväntningar har du givetvis rätt att ändra, alternativt annullera din beställning. Kontakta vår kundservice senast två 2 dagar efter du lagt din beställning om du önskar ändra din order. OBS! En icke lagerförd vara som har börjat produceras enligt er beställning kan inte ändras och går därmed ej att annullera.

Ångerrätt

Konsument

För privatpersoner tillämpar Kakelgallerian.se Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Kakelgallerian uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som Tillverkningsvara i butiken. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal". Exempel på sådana varor är växter, golv och batterier.

Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas Kakelgallerian inom 14 dagar. Anmälan om önskad retur görs via formuläret från Konsumentverket i denna länk: Klicka här

Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt. 

Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Kakelgallerian debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.


Vi ber er att returnera varan i originalförpackning. Varan ska också returneras komplett om inget annat är överenskommet med Kakelgallerian.

När returnerad vara är åter Kakelgallerians lager återbetalas varans belopp inklusive eventuella leveranskostnader. Dock tillkommer fraktkostnad för returen. Vid retur av del av order återbetalas inte leveranskostnad. På det belopp som återbetalas har Kakelgallerian rätt att göra avdrag för värdeminsking. Värdeminskning uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Om varan returnerats skadad eller på annat sätt brukats så att ångerrätten ej kan tillämpas kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.

Kakelgallerian återbetalar beloppet senast 14 dagar från det att varan är åter hos Kakelgallerian. Återbetalningen görs via den betalningsmetod som valdes vid köpet. 

Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av Kakelgallerian.

Vid retur från kund till Kakelgallerian står kunden för skador som kan uppstå under transporten. 

Retursätt

Returkostnad

Exempel

Paket

295 kr

Lampa, Blandare, Handtag

Styckegods

595 kr

Toalett, Badrumsmöbel, Takdusch

Pall

895 kr

Kakel, Duschkabin, Badkar

Special

Kontakta oss

Massagebadkar, Sten, Åkbara gräsklippare

Vissa undantag kan förekomma. Till exempel ett golvpaket skickas som styckegods, men skickas flera golvpaket vid samma tillfälle går det som pall. Vid retur, vänligen kontakta vår kundservice på 08-29 35 51 eller via mail, kundservice@kakelgallerian.se.

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för samtliga outlösta paket som gått i retur.

Företag

I de fall som näringsidkare handlar hos Kakelgallerian.se så tillämpas Köplagen. Om returrätt ges enligt köplagen kan även returavdrag på 15 % av varans värde tillkomma utöver kostnad för returfrakt.

Garantier

Utöver de rättigheter du har som konsument genom Konsumentköplagen och Distans- och hemförsäljningslagen omfattas vissa varor av produktgaranti från leverantören. Vid fel som täcks av garantin ska varan repareras utan kostnad för dig. Kontakta oss så hjälper vi dig och se till att varan skickas till rätt serviceställe. Vid vissa unika tillfällen ser vi till att en reparatör skickas ut för hembesök. Om en reparatör skickas ut i anmälda garantiärenden och inga fel kan konstateras måste vi via våra leverantörer debitera dig de kostnader som eventuellt uppstår. Detta gäller även i de fall då du orsakat skadan själv som vid till exempel felmontering eller handhavandefel. Kom ihåg att spara fakturan då den fungerar som garantibevis. Om betalning skett genom något av våra andra alternativ måste du istället spara kvittot som du får via e-post i samband med att din vara levereras, den fungerar i dessa fall som garantibevis.

Reklamation

Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundservice så vi kan se till så att felet rättas till. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Kakelgallerian. Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi, om möjligt, fotodokumentation på skadan. Vill ni genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice på 08-29 35 51 eller via kundservice@kakelgallerian.se.

Övriga garantifrågor kan också tas via mail, kundservice@kakelgallerian.se.

Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundservice så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad. Vid dessa fall kommer vi att åtgärda felet.

Force Majeure

Kakelgallerian anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Säkerhet

Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.

Reservation

Kakelgallerian i Stockholm AB reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan.

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

Dessa köpvillkor är tillämpliga såvida svensk eller annan tillämplig lag inte föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distans- och hemförsäljningslagen som även innefattar skydd för Kakelgallerian i Stockholm AB. Mer information om detta finns på Konsumentverkets hemsida, http://www.kov.se/.