Kakelgallerians webshop ägs och drivs av
Kakelgallerian i Stockholm AB
VAT-nummer: SE556723128601

 

Kontaktuppgifter:

Kakelgallerian i Stockholm AB

Tangentvägen 2, 141 75 Kungens Kurva

Mail: support@kakelgallerian.se (Kontakta oss gärna via knappen "Kontakta oss" istället)

 

Köp

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Kakelgallerian.se. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Vi reserverar oss för slutförsäljning & felaktiga priser.

Kakelgallerian ingår ej avtal med personer som inte är myndiga.
Kakelgallerian förbehåller sig rätten att neka en order.

 

Priser

Priser anges alltid inklusive moms.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

 

Återbetalningar

I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det kontokort / bankkonto som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

 

Frakt

Du som kund kommer att bli aviserad av transportföretaget innan leverans och du får då närmare information om leveransdag och tid. Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges.
För alla leveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

Kostnaden för frakt eller hemleverans finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns, t.ex stora plattor som har en specialfrakt. Se avsnitt nedan gällande "Leverans till öar".

Leverans till öar

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får där se till att leveransen blir mottagen och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt.

Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.

Ändring av leveransadress

När ordern blivit godkänd går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att innan order genomförs och godkänns, se till att leveransadressen är helt korrekt.

Våra leveranssätt:

Hemleverans

Produkterna levereras under dagtid fram till porten om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgräns om du bor i villa. Du blir aviserad av transportföretaget innan leverans på det aviseringsnummer du anger vid köpet. Transportföretaget lämnar normalt en ungefärlig leveranstidpunkt på cirka 3 till 4 timmar under för- eller eftermiddagen och det kräver att en mottagare kvitterar godset. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa mindre områden i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan. 

Om varorna ej tas emot inom 3 dagar från aviseringen så kommer vi att debitera kund med en kostnad om 200kr exkl moms per dag för lagerhyra.

Det är därför viktigt att se till så erat telefonnummer blir korrekt och att ni kan vara hemma under den veckan som leveransen är beräknad.

Leverans till uthämtningsställe

Vissa mindre produkter levereras till ett utlämningsställe i närheten av din utvalda leveransadress. Leveransen sker till något av DHL, Schenker eller Postnords utlämningsställen. Du får ett SMS eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom normalt 14 dagar, mer information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan. 

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till Kakelgallerian.se. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. OBS! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. Då måste förseningen vara av betydande art.

Kakelgallerian.se kompenserar ej för leveransförseningar. Boka inte hantverkare innan ni mottagit och kontrollerat varan.

Transportrisk

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står Kakelgallerian.se för. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till DHL genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Anmäl därefter skadan direkt till vår kundservice via knappen "Kontakta oss" nere till höger på sidan så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamation. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) dagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du öppnar och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice  via knappen "Kontakta oss" längst nere till höger på hemsidan. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan skall kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas det en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.  

Delad order

Vid större beställningar kan det förekomma att det delas upp i flera leveranser. Detta sker speciellt då beställningen innehåller varor från flera tillverkare. Vid frågor om delad leverans var vänlig och kontakta vår kundservice via knappen "Kontakta oss" nere till höger på hemsidan.

Ej mottagen order

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning eller inte accepterar leveransen utan att det är någon skada på godset så debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har hämtats ut. Du debiteras returkostnad för samtliga outlösta paket som gått i retur enligt tabellen för returfrakt under "Ångerrätt" samt övriga kostnader som uppstår för Kakelgallerian i samband med detta (Normalt en administrativ avgift á 295kr inkl moms).

 

Leveransvillkor

Leveranstiden kan variera beroende på säsong och val av vara. De produkter som ej är lagerförda måste beställas från fabrik och dessa produkter har oftast en längre leveranstid som i vissa fall ligger på cirka 8 till 10 veckor. I de fall leveranstiden inte motsvarar dina förväntningar har du givetvis rätt att ändra, alternativt annullera din beställning. Kontakta vår kundservice senast 24 timmar efter att du lagt din beställning om du önskar ändra din order. OBS! En icke lagerförd vara som har börjat produceras enligt er beställning kan inte ändras och går därmed ej att annullera.
 

Ångerrätt

För privatpersoner tillämpar Kakelgallerian.se Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.

OBS!! Du måste kontakta oss INNAN du returnerar någonting så att vi kan registrera returen.

Om du uppnått fraktfri leverans på din order och sen väljer att göra en retur så ordervärdet inte längre uppnår den fraktfria kampanjsumman så kommer det att dras av för frakt på det första utskicket samt returfrakt när återbetalningen görs.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Kakelgallerian uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal". 

Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas Kakelgallerian via mail inom 14 dagar från det att du tagit emot varan. Anmälan om önskad retur görs via formuläret från Konsumentverket i denna länk: Klicka här

Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt. 

Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Kakelgallerian debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.


Vi ber er att returnera produkten i originalförpackning. Varan ska också returneras komplett om inget annat är överenskommet med Kakelgallerian.

När returnerad vara är åter Kakelgallerians lager återbetalas varans belopp inklusive eventuella leveranskostnader. Dock tillkommer fraktkostnad för returen. Vid retur av del av order återbetalas inte leveranskostnad. På det belopp som återbetalas har Kakelgallerian rätt att göra avdrag för värdeminsking. Värdeminskning uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Om varan returnerats skadad eller på annat sätt brukats så att ångerrätten ej kan tillämpas kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.

Kakelgallerian återbetalar beloppet senast 30 dagar från det att varan är åter hos Kakelgallerian. Återbetalningen görs via den betalningsmetod som valdes vid köpet. 

Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av Kakelgallerian.

Vid retur från kund till Kakelgallerian står kunden för skador som kan uppstå under transporten. 

 

            Retursätt Returkostnad Exempel 
Paket via servicepoint 95 kr   Blandare, handtag, lampa etc...

Styckegods

495 kr

Spegel, tvättställ, takdusch etc..

Halvpall 595 kr Alla produkter som levereras på en halvpall
Pall 995 kr Alla produkter som levereras på en helpall
Specialtransport Kontakta oss för pris

 

T.ex. Trägolv, virke, sten samt klinkers i storformat (60x120 och större)

 


Vissa undantag kan förekomma. Till exempel ett golvpaket skickas som styckegods, men skickas flera golvpaket vid samma tillfälle går det som pall. Vid retur behöver ni kontakta oss via formuläret nere till höger på våran sida INNAN ni skickar tillbaka någonting.

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för samtliga outlösta paket som gått i retur.

 

Företag

I de fall som näringsidkare handlar hos Kakelgallerian.se så tillämpas Köplagen. Om returrätt ges enligt köplagen kan även returavdrag på 25 % av varans värde tillkomma utöver kostnad för returfrakt.

 

Returer

Vi följer lagen om distansavtal och erbjuder 14 dagars ångerrätt: http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Lagar-och-regler/Konsumentlagar/Lag-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/
 
 

Garantier

Utöver de rättigheter du har som konsument genom Konsumentköplagen och Distans- och hemförsäljningslagen omfattas vissa varor av produktgaranti från leverantören. Vid fel som täcks av garantin ska varan repareras utan kostnad för dig. Kontakta oss så hjälper vi dig och se till att varan skickas till rätt serviceställe. Vid vissa unika tillfällen ser vi till att en reparatör skickas ut för hembesök. Om en reparatör skickas ut i anmälda garantiärenden och inga fel kan konstateras måste vi via våra leverantörer debitera dig de kostnader som eventuellt uppstår. Detta gäller även i de fall då du orsakat skadan själv som vid till exempel felmontering eller handhavandefel. Kom ihåg att spara fakturan då den fungerar som garantibevis. Om betalning skett genom något av våra andra alternativ måste du istället spara kvittot som du får via e-post i samband med att din vara levereras, den fungerar i dessa fall som garantibevis.

 

Reklamation

Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundservice så vi kan se till så att felet rättas till. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Kakelgallerian. Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi, om möjligt, fotodokumentation på skadan. Vill ni genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice via knappen "Kontakta oss" nere till höger på hemsidan.

Övriga garantifrågor kan också tas via knappen "Kontakta oss".

Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundservice så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad. Vid dessa fall kommer vi att åtgärda felet.

 

Force Majeure

Kakelgallerian anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

 

Säkerhet

Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.

 

Reservation

Kakelgallerian i Stockholm AB reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan.

 

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

 

 

Dessa köpvillkor är tillämpliga såvida svensk eller annan tillämplig lag inte föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distans- och hemförsäljningslagen som även innefattar skydd för Kakelgallerian i Stockholm AB. Mer information om detta finns på Konsumentverkets hemsida, http://www.kov.se/.